MENTORING
Řekni mi a já zapomenu. Uč mě a já si zapamatuji. Zapoj mě a já se naučím.
Benjamin Franklin
MENTORING je proces, který vždy zahrnuje komunikaci a je založen na vztazích, ale jeho přesná definice je těžko vystižitelná, jelikož v současné době se používá více než 50 definic. Co mám však na mysli já, když používám termín mentoring, je proces přenosu znalostí a psychologické podpory vnímaný příjemcem jako relevantní přínos pro jeho práci, kariéru nebo profesní rozvoj. Jednoduše řečeno, mentor je ten, kdo usnadňuje a poskytuje strukturu pro učení.
Věděli jste, že samotné slovo bylo inspirováno postavou Mentora v Homérově Odyssei? Ačkoli skutečný Mentor v příběhu je poněkud neefektivní starý muž, bohyně Athéna ho vyzvala k tomu, aby vedl mladého Telemacha v obtížné době jeho života.
Hodně lidí šlo dál, než si mysleli, že by mohli, protože někdo jiný si myslel, že by to mohli.
Zig Ziglar
Co MENTORING představuje pro mě.
1. EMPATIE
Někdy jsou učitelé tak zabráni do vyučovaného předmětu, že zapomínají, jaké to je být ztracený nebo zmatený při učení se předmětu. Empatie je schopnost vidět studenta z jeho osobního “rámce” či úhlu pohledu a schopnost sdělit a vyjádřit toto porozumění vůči němu.
2. POZITIVNÍ POSTOJ
Jednoduše přesvědčení, že věci mohou být změněny prostřednictvím akce.
3. TOUHA POMOCI
Ochota věnovat se jinému člověku přímo a do hloubky v rámci stanoveného cíle, je tím nejvíce velkorysým a smysluplným počínáním, ze kterého by mohli mít dva, nebo více lidí užitek a potěšení.
4. ENTUZIASMUS
Zápal pro předmět výuky a touha se o něj podělit s jinými.
MENTORING a jeho přínos pro studenta:
- Jiný pohled na proces učení se prostřednictvím individuální výuky.
- Úžší vztah mezi učitelem a žákem.
- Vyšší akademická výkonnost a osobní růst.
- Zlepšený postoj k oblasti předmětu.
- Zvýšená důslednost a samostatnost co se procesu učení se týče.
- Příležitost k intenzivnímu procvičování.
- Zvýšené sebevědomí.
Pro STUDENTA: příležitost, jak si prozkoumat svůj vlastní proces učení se a jak těžit ze zaměření a odbornosti učitele buď v určitém předmětu, nebo v podpoře celého učebního procesu.