VYUČOVÁNÍ, nebo-li UČITELOVÁNÍ
Nejvýznamnějším uměním učitele je probouzet v žácích radost tvořit a poznávat.
Albert Einstein
Jsme obklopeni učiteli od té doby, co jsme udělali náš první krok do světa vzdělávání, a tak všichni máme představu, co je UČITELOVÁNÍ nebo jak by UČITELOVÁNÍ mělo vypadat. Ale opravdu víme, co je vyučování?
Zabývám se danou problematikou, protože pokud jde o angličtinu, lidé mají tendenci zvolit si jakéhokoli člověka, který mluví jazykem, nebo velmi často rodilého mluvčího jako svého učitele, aniž by zvážili skutečnost, že UČITELOVÁNÍ je povolání, které vyžaduje zvláštní dovednosti. Byli byste Vy schopni naučit svůj rodný jazyk zahraniční studenty? Výsledkem je, že studenti mění učitele, zatímco se obviňují, že nejsou požehnáni schopností naučit se cizímu jazyku.
Není pochyb o tom, že rodilý mluvčí může být vynikajícím učitelem za předpokladu, že vyučování je pro něj povoláním. Vyučování cizího jazyka vyžaduje zvláštní přístup. Vyučování jazyka neznamená schopnost ovládat jazyk, nýbrž schopnost jazyk učit.
Co je UČITELOVÁNÍ pro mně.
- Vyučování je proces, ve kterém se učitel věnuje lidem, svým studentům, s ohledem na jejich potřeby, zkušenosti a pocity.
- Nechci učit každého, dávám přednost studentům, kteří rozumějí mému stylu a chtějí ho. Snažím se porozumět každému studentovi a podle toho určuji styl výuky.
- Věřím v pevné partnerství, do kterého má cenu investovat. Spolehlivost, kontinuita a důslednost jsou základními kameny úspěšné spolupráce
1. ZNALOSTI
Žádný učitel nemůže vědět všechno. Ani já nepředstírám, že vím všechno. Nicméně učitel je ten, kdo musí vědět, jak zjistit, co student potřebuje a co hledá v rámci stanoveného cíle. Učitel je ten, který učí studenta, jak používat získané informace.
2. KOMUNIKACE
Komunikace je proces, kterým jsou informace přenášeny tak, aby vzniklo porozumění, které vede k výsledkům. Efektivní komunikace je rozumět, či chápat a být pochopen.
Pokud to neumíš vysvětlit jednoduše, nerozumíš tomu sám dostatečně dobře.
Albert Einstein
3. PODPORA
Podpora může přicházet v mnoha formách, jako je mentor, vůdce a dokonce i poradce. Podpora je pochopení individuálních potřeb a schopností studenta. Student je zodpovědný za výsledky, ale učitel je ten, kdo ukazuje studentovi způsob, jak dosáhnout výsledků.
4. UČĚNÍ SE
Každý, kdo se v profesi pohybuje dost dlouho, ví, že je vždy něco, čemu se jeden může naučit. Dobrý učitel stále roste a nikdy nebude tvrdit, že všechno ví. Profesionální učitel bude každý den čelit novým úkolům či osobním výzvám, které mu pomůžou stát se lepším člověkem.
PROCES UČENÍ SE
A co zahrnuje proces učení se?
Správný MINDSET!
- Odhodlání
- Vědomý přístup
- Důslednost
- Trpělivost
- Důvěra v učitele